بخشی از مطلب لودویگ میس ون در روهه نام : لودویگ میس ون در روهه تاریخ تولد : 27مارس 1886 محل تولد : آخن، نوردراین-وستفالن ، آلمان تاریخ مرگ : ۱۷ اوت ۱۹۶۹ محل مرگ : شیکاگو، ایلینوی، ایالات متحده نام هنری : میس پروژه های معروف : ساختمان سیگرامخانه فارنس ورثنمایشگاه بینالمللی بارسلونا جوایز: مدال طلای سلطنتی ۱۹۵۹ مدال طلای اِی آی اِی ۱۹۶۰مدال آزادی رییس جمهوری ۱۹۶۳ سبک(ها) : مدرن – بین المللی – مینیمال لودویگ میس وندروهه در ۲۷ مارس ۱۸۸۶ در شهر آخن آلمان به دنیا آمد. وی نام مادرش وند روهه را بعدها به نامش افزود و گفت: هر کس که میس بگوید باید وند روهه را نیز بگوید. وی بعد از تحصیلات در مدرسه حرفه ای در رشته بنایی در سال ۱۹۰۱ به عنوان طراح تزئینات مشغول به کار شد. در سال ۱۹۰۵ به برلین رفت و در اداره ساختمان منطقه Rixdorf مشغول به کار شد و بعدها در دفاتر مختلف معماری کار کرد. در کنار کار نیز وی در هنرستان هنر مشغول به تحصیل شد. میس در مغازه حکاکی بر روی سنگ و چندین شرکت محلی طراحی داخلی کار می کرد و سپس به برلین رفت و به دفتر طراح داخلی برونو پاول پیوست. او حرفه معماری خود را به عنوان یک کار آموز در کارگاه پیتر بهرنس بین سال های ۱۹۰۸ تا ۱۹۱۲ میلادی شروع کرد. او همچنین به عنوان مدیر پروژه های ساختمانی سفارت امپراطوری آلمان در سن پترزبورگ تحت نظر پیتر بهرنس کار می کرد. در سال ۱۹۰۹ کارخانه توربین سازی بهرنس استفاده کردن از شیشه و آهن در میس وندروهه تاثیر گذاشت در همان دوره میس وندروهه تحت تاثیر شینکل Shinkelو بعدها تحت تاثیر معماری کلاسیک و اکسپرسیونیسم آلمان بود. میس تحت تاثیر هنر دستایل ، تاثیر بهرنس در بکار بردن مصالح جدید و پلان آزاد رایت بود. در واقع او دردهه ۱۹۵۰ با ساختن آسمان خراش هایی که دیواره های شیشه ای داشتند شکل شهرهای آمریکا را عوض کرد. ساختمان های قدیم آمریکا ساختمان هایی حجیم و تیره و تاریک بودند. در حالیکه آسمان خراش هایی که میس طراحی کرد در عین عظمت همچون کوهی از سنگ و آجر جلوه گر نمی شدند و در میان ساختمانهای اطراف خود از تشخص و زیبایی برخوردار بودند. در حومه شهرها و در مناطق روستایی نیز با الهام گرفتن از شیوه های میس مراکز داد و ستد، مدارس و مراکز صنعتی بسیاری ساخته شد و سبک کار او به زودی در سرتاسر جهان مورد تقلید قرار گرفت. میس در آمریکا نخست به شیکاگو رفت و پس از چند سال رئیس مدرسه ایلی نویز شد. و در ضمن به مطالعه معماری ساختمانهای بلند اواخر قرن ۱۹ شیکاگو پرداخت بعضی از این ساختمان ها پنجره های سرتاسری شیشه ای داشتند و این همان چیزی بود که میس در زمینه ساختن آسمان خراش قبلا درباره اش فکر کرده بود. معماری که میس بعدها آن را تقریبا (هیچ) می نامید ایجاد فضایی در داخل دیوارهای شیشه ای چیزی که تقریبا در ساختمان به نظر نمی آید. معماری آمریکا بر خلاف معماری کشورهای دیگر معماری اسکلت فلزی و مصالح پیش ساخته بود و اقتصاد منحصر به فرد آمریکا تولید مصالح پیش ساخته را ایجاب می کرد. ایده معماری ساختمان به عنوان تقریبا (هیچ چیز) نقطه شروعی شد در زیبایی شناسی میس. وی این ایده را با ایده دیگری که کمتر بیشتر است نام گرفت، تکمیل کرد. مقصود او از کمتر بیشتر است این بود که هرچه بیشتر از زوائد غیر ضروری معماری یک بنا بکاهیم بیشتر به نفس جوهر معماری نزدیک شده ایم. میس وند روهه می گفت من نمی خواهم معمار قابل توجهی باشم بلکه می خواهم فقط معمار خوبی باشم. او با ترکیب معماری خود و معماری رایت و لوکوربوزیه یک شیوه جهانی را در معماری بوجود آورد و گرامر مدرن را پایه گذاری و ابداع کرد و ظرافت و دقت آن را نشان داد. گرامر این معماری مدرن سابقا برای حفاظت ساختمانها از اتش سوزی دیوارهای آنها را از مصالح سفالی می ساختند میس برای نمایش اسکلت ساختمان دستور داد که ورقه هایی از فولاد روی روکش سفالی دیوارهای خارجی نصب کنند. او غالبا برای نمایاندن واقعی بنا دستور داد تیر آهن بلندی از کف ساختمان تا زیر سقف کار بگذارند میس مکتبی در معماری به وجود آورد که به حق آن را می شود نئوکلاسیک نامید. معماری او یک معماری واقعا جهانی بود احساساتی و رومانتیک نبودن معماری او نقص آن نبوده بلکه ویژگی آن بود. او بیهوده به طرح های عجیب و غریب و ملحقات غیر ضروری روی نیاورده زیرا که در کارهای اوهمه چیز حساب داشت وهمه چیز زیادی نبود او با حداقل مصالح و زمین مقدار فضای بیشتری را در اختیار مردم می گذاشت. مفاهیم اصلی کارهای میس وند روهه به صورت کاملا گسترده مشخص شده برای میس وند روهه این مفاهیم از دومقوله تداخلی برخاسته است. ۱- معماری از جایی اخذ شده و به تدریج به صورت گسترده شهر سازی در امده است -2تفکر و تشخیص فیزیکی ان از کار برد ساختار واضح تکمیل شده است آثار میس وندروهه -1 طرح خانه آجری۱۹۲۳ سال ، ۱۱- آپارتمان های مسکونی در شیکاگو، سال ۱۹۵۱ ۲- خانه توگندات، سال ۱۹۳۰- ۱۹۲۸ ۱۲- سالن اجلاس شیکاگو ۳- دانشگاه فنی ایلی نویز، سال ۱۹۵۶- ۱۹۳۹ ۱۳- گالری ملی برلین ۴- پروژه گالری قرن بیستم، سال ۱۹۶۳ ۱۴- کاخ سلطنتی ۵- خانه هوبی، سال ۱۹۳۵ ۱۵- کاخهای دربار ۶- خانه شیشه ای، سال ۱۹۵۰ ۱۶- کاخ ریسور ۷- برج سیگرم، سال ۱۹۵۴ – ۱۹۵۸ ۱۷- کتابخانه ام- ال – ک ۸- کرون هال – شیکاگو، سال ۱۹۵۵ ۱۸- غرفه بروکسل ۹- گالری برلین، سال ۱۹۶۳ ۱۹- کاخ شهری آجری ۱۰- پاویون آلمان در بارسلون، سال ۱۹۲۹ ۲۰- برج بانکی حکومتی تورنتو ۲۱- ساختمان اداری فدرال وکاخ دادگستری آمریکا
در سال 1886 در آخرن متولد شد . بین سالهای 1908 تا 1911 در دفتر پیتر بهرنس کار کرد . در سال 1909 کارخانه توربین سازی بهرنس استفاده کردن از شیشه و آهن در میس وندروهه تاثیر گذاشت در همان دوره میس وندروهه تحت تاثیر شینکل Shinkel و بعدها تحت تاثیر معماری کلاسیک و اکسپرسیونیسم آلمان بود .میس تحت تاثیر هنر دستایل ، تاثیر بهرنس در بکار بردن مصالح جدید و پلان آزاد رایت بود .می وندروهه گفته است :
" اکنون در ساختمان موضوع استخوان و پوست مطرح است .من نمی خواهم جالب باشم من می خواهم خوب باشم .تکنولوژی می تواند مشکلات اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی زمان معاصر را حل کند ."در کل می توان گفت به همان اندازه که ستون دوریک برای یونانیان اهمیت داشت ، تیر آهن برای میس وندروهه اهمیت دارد .شعار اصلی میس وندروهه :" کمتر بیشتر است ، Less Is More "" معماری کیک عروسی نیست ، Architecture Isn't A Wedding Cake
میس واندروه: هرگاه از میس واندروه یاد می شود نا خود آگاه جمله “less is more” در ذهن تداعی می شود.این شعار معروف این معمار بزرگ بود. "کمتر بیشتر است" برای مدرنیستها یک کانسپت و مفهوم تعریف شده ومشخص است که همواره در پی کم کردن جزییات ناخواسته اند. هدف مینیمالیستها در طراحی، نمایش جوهره ذاتی جز و کل هر چیز است.خواه قسمتی از قاشق و چنگال باشد و خواه فضای گالری یا یک خانه.
اوج تکامل ایده های مینیمالیستی در ساختمانهایی چون خانه فارنزورث و پاویون آلمان در بارسلون می باشد.بر خلاف سایر هنرها،معماری در این دوره حامی اندیشه ها و آرمانهای مدرنیسم بود.میس سعی داشت در پروژه هایش با سیستمهایی که اغلب شبکه ای ساده و شفاف هستند ،به سازماندهی فضا بپردازد.معماری میس همچون مدرنیسم مقتدر آن دوره،در پی آنست که همه چیز را به یک فرجام منطقی بکشاند و این اقتضای زمان اوست.
معماری میس علاوه بر شفافیت فیزیکی،از لحاظ فلسفی نیز شفاف است.انتزاع و فروکاستگی در نهایت قدرت و هنرمندی،در ساختمانهای وی به چشم می آیند.ایده" جریان سیال فضا" نیز به احساس رهایی و سبکی در مینیمالیسم وی کمک می کند. فلز و شیشه مصالح مورد علاقه وی هستند.او در معماریش بیشتر از رنگهای خنثی استفاده می کند و صلابت فرم را به رنگ ترجیح می دهد.
آنچه عاقبت از شیوه های لوکوربوزیه ، رایت ، میس واندروه و پیروان آنها بر جای مانده سبکی بین المللی بود که دولت ها و سازندگان خصوصی از ان استقبال کردند. چون ساده و ارزان بود. اما معماری مدرن در دستان آنها چنان از فضاها خالی شد که دیگر برای ساختن ساختمان ها نیازی به معمار حس نمی شد. ظواهر گرایش مدرن را تقلید کردند اما اصول و پشتوانه آنها را رو به فراموشی سپردند.
میس وندروهه بین سالهای 1930 تا 1933 رئیس مدرسه باوهاوس می شود و در سال 1932 به اتفاق فیلیپ جانسون نمایشگاهی در نیویورک ترتیب می دهند و نام نمایشگاه را سبک بین المللی گذاشته و در آن کارهای میس وندروهه را به نمایش می گذارند . از عناصر اصلی کارهای او : صفحات شیشه ای ، بتن مصلح و اندکی بعد مرمر اساس طرح های او می شود .
سبک بین المللی:اهمیت کاربرد فولاد با آهن و بتن ، دیوارهای بیرونی به صورت غلافی شیشه ای ، فلزی یا سنگی که نقش محصور کننده دارد نه نگهدارنده ی طبقات بالا ، داشتن نظمی چهارگوش که باعث قرینه سازی محور معماری کلاسیک نشود . خودداری از تزئینات ، حذف تضادهای شدید بین رنگهای داخل و خارج ، پیوستگی آزادانه فضای داخلی ، این سبک در خدمت شهرسازی ، خانه های ارزان قیمت ، شهرکهای سرسبز کارگری و هر نوع ساختمان سازی بزرگ
مقیاس با واحدهای ارزان قیمت و یک اندازه قرار گرفت .میس وندروهه گفته است : " همواره معتقدم که هیچ رابطه ای بین معماری و ابداع فرمهاغی تازه وجود ندارد . همچنین معماری هیچ ارتباطی با ذوق و سلیقه شخصی ندارد ، زیرا به واقع معماری موضوعی است که مطابق با روح عنصر و دوره ای که در آن زندگی می کنیم ، نظام می گیرد .او همواره به دنبال تلفیق کار فکری و کار یدی بود " انذیشه هایم دستانم را هدایت می کنند و دستانم نیز درستی اندیشه هایم را مشخص می کنند . "
Tugendhat House (1928-30)1923 - طرح خانه آجری1939 illinois Institute Of Technology(1939-56) دانشگاه فنی ایلی نویزبرلین - 1963 - پروژه گالری قرن بیستمAAT شیکاگوHubbe House(1935) - خانه هوبیGlass House ( Farnsworth House )(1950) - خانه شیشیه ایSeagram Building, Newyork(1954-8) - برج سیگرم
Crown Hall , Chicago (1955) - کرون هالGallery Of The Twentieth Century , Berlin( 1963) - گالری برلینGerman Pavilion , Barcelona , Spain(1929) - پادیون آلمان در بارسلون(1951) - آپارتمانهای مسکونی در شیکاگو
حداقل 4 اصل عمده در کارهای میس وندروهه می توان یافت :1- وضوح ساختمان به همراه طراحی شهری بیش از معماری از طریق حذف وزن غیر ضروری پدیدار گشته . میس وندروهه اظهار داشت : تمام وزن غیر ضروری را از بین بردم تا حد امکان آنرا روشن سازیم .2- مصالح به طریق صنعتی تولید شدند و شیوه ای که از آنها استفاده می شود . ماهیت خاص هر کدام از آنها رابیان می دارد و
3- سیستمهای ساختاری به کارگیری شده بنا بر مقتضیات و شرایط کاربردها و اجزای این سیستمها به طوری داخلی و خارجی آشکار می شود .4- جهت تکمیل روشنایی ساختاری ، جداره های بیرونی احاطه کننده و تیغه های فضای داخلی جداگانه از بخشهای پر فشار جدا می شوند . شکی باقی نمی ماند که کدامیک ساختاری اند و کدام نمی باشند . و.....
|
کلمات کلیدی مرتبط: بخشی از مطلب ,لودویگ میس ون در روهه ,نام : لودویگ میس ون در روهه ,تاریخ تولد : 27مارس 1886 ,محل تولد : آخن، نوردراین-وستفالن ، آلمان ,تاریخ مرگ : ۱۷ اوت ۱۹۶۹ ,محل مرگ : شیکاگو، ایلینوی، ایالات متحده ,نام هنری : میس ,پروژه های معروف : ساختمان سیگرامخانه فارنس ورثنمایشگاه بینالمللی بارسلونا ,جوایز:,
|
|
|
|